Selecteer een pagina

De ideale klant kiezen?

Ja, de ideale klant is een keuze die je maakt als ondernemer. Je maakt voor jezelf duidelijk aan wie je je aanbod wil gaan verkopen. Dit zorgt ervoor dat het voor jou echt een heel stuk gemakkelijker wordt om die ideale klant aan te spreken. Hoe specifieker je bent van bij de start, hoe vlotter het allemaal zal gaan. Zeker als je content moet maken voor je ideale klant.

Hoe begin ik daar nu aan?

De ideale klant kiezen kan je doen op heel veel verschillende manieren. Je kan gewoon lukraak iemand eruit pikken maar je kan er ook over mediteren. Ikzelf heb intussen al meer dan 10 manieren gezien die werken maar he dit werkt niet voor iedereen! Je moet een manier zoeken die bij jou past en dat is best wel een zoektocht.
Ik wil je alvast even op weg helpen met mijn blog door je een aantal mogelijkheden te laten zien maar staar je hier niet op blind want er zullen nog wel manieren zijn!

Het klantenprofiel van de ideale klant

Je maakt een klantenprofiel van je ideale klant. In dit document beschrijf je je klant echt tot in details. Naar mijn mening is dit een soort klantenbijbel die je als “werkdocument” kan zien. Hoe meer details erin staan, hoe concreter je ideale klant is.
Om dit te kunnen doen moet je echt marktonderzoek gaan doen. Je gaat in gesprek met je ideale klant en zo ga je een klantenprofiel gaan schrijven. Opgepast, hier doe je het marktonderzoek wel al vooraf dus moet je ook al een beetje weten wat je aanbod precies is.

De meditatie

Zelf doe ik het eigenlijk niet maar het kan uiteraard ook. Je gaat echt mediteren en visualiseren wie je ideale klant is. Op basis daarvan maak je dan ook een klantenprofiel waarbij je ook heel concreet tot in details beschrijft wie je ideale klant is. Nadat je het document hebt gemaakt ga je gaan toetsen bij je doelgroep of dit een match is of niet. Het kan dan zijn dat je merkt dat het niet helemaal oké is dat je toch nog veel moet gaan bijsturen.

Mijn ideale klant dat ben ikzelf

Het is heel goed mogelijk dat het profiel van de ideale klant eigenlijk helemaal overeenkomt met jezelf maar dan jijzelf van bijvoorbeeld 2, 5, 10 jaar terug. Maar staar je hier ook niet op blind want dit kan heel verwarrend zijn. Je kan wel een profiel maken op wie je toen was en dit dan gaan matchen met je doelgroep. Maar het kan zijn dat door de evolutie van tijd de verlangens en wensen iets veranderd zijn. Hou hier dan ook rekening mee als je voor deze methode kiest.

Een warme, enthousiaste en ambitieuze groet,

Wil je graag leren hoe je je ideale klant kan leren kennen in 5 stappen?

Dan kan je je hier gratis aanmelden voor het webinar “Hoe leer je je klant kennen?”

Je leert 5 praktische stappen om je ideale klant te leren kennen en als bonus krijg je een exclusieve training over marktonderzoek met een handig werkboek.

Wil je graag leren hoe je je ideale klant kan leren kennen in 5 stappen?

Dan kan je je hier gratis aanmelden voor het webinar “Hoe leer je je klant kennen?”

Je leert 5 praktische stappen om je ideale klant te leren kennen en als bonus krijg je een exclusieve training over marktonderzoek met een handig werkboek.