Selecteer een pagina

Samenwerken zorgt voor groei

We zijn in een kanteljaar terrecht gekomen voor VEEL ondernemers! 2020 is een jaar waarin “Samenwerken” echt centraal zal staan! Wil je groeien met je bedrijf? Dan moet je echt samenwerkingen gaan overwegen… Of je nu huisarts, schilder of coach bent echt iedereen kan samenwerken met heel veel verschillende partners. Denk maar aan een marketeer, een VA een online business expert, … . Ook een team kan je opzetten binnen je eigen niche.

Maar hoe begin je nu met een samenwerking?

Om samen te werken met verschillende partners, experts, … moet je kijken wat je op dit moment het meeste nodig hebt. Het kan zijn dat je op dit moment behoefte hebt aan mensen die de technische kant gaan inregelen voor je bedrijf denk dan maar aan een Technisch Va of je merkt dat je teveel werk krijg en je wel een teamgenoot kan gebruiken die gespecialiseerd is in dezelfde niche (of toch bijna).

Hieronder geef ik je alvast enkele stappen mee waarmee je meteen kan bepalen wat je nu op dit moment nodig hebt in je team en hoe je het voor ogen hebt.

Stap 1: Bepaal je doel

Welk doel heeft je samenwerking? Waarom wil je samenwerken met iemand en hoe zie jij dat voor ogen? Het is dus belangrijk dat je weet wat het doel is van de samenwerking. Als je jezelf wil versterken op technisch of grafisch aspect moet je kiezen voor een expert in zijn vak maar heb je nood aan iemand die je team komt versterken omdat je meer klanten zou kunnen aannemen dan moet je op zoek naar een hele andere samenwerking. Dus “wat is nu het doel van je samenwerking?”

Stap 2: Ga op zoek naar een geschikte partner

Oké, nu ga ik velen horen denken… “Tijd voor een HRM partner of interim” NEEEEN! Doe het zelf … Schrijf zelf een “vacature of opdracht” uit en spreek de mensen zelf! Ga even na of er een klik is. Bekijk voor jezelf of je deze persoon vertrouwt want uiteindelijk is dat wel heel belangrijk.

Ik heb zelf ook een team opgezet met experts en ik heb daar meer dan 30 experts voor gesproken omdat ik zeker wou zijn dat de neuzen in dezelfde richting staan en dat er een klik was. Want voor mij gaat het vooral over loslaten maar ook vertrouwen.

Als er geen vertrouwen is dan werkt het niet en blijft het zeker niet duren! Het is dus heel erg belangrijk dat je weet dat de persoon goed bij je past maar ook bij je bedrijf. Het is namelijk heel erg belangrijk dat mensen die voor jou werken, ongeacht of het nu in loondienst is of als onderaanneming, dan nog moet je weten of ze ook loyaal zijn aan je bedrijf en niet na een tijdje weglopen met je klanten. Want dat is volgens mij ook niet wat je wil.

Daarom geef ik ook duidelijk aan DOE het zelf wat betreft HRM. Nu weet ik ook dat ik heel wat HRM-managers tegen de borst ga slaan … Ik geloof erin dat wanneer je een groot bedrijf hebt met meer dan 25 man dat je dan inderdaad behoefte hebt aan een HRM-partner maar als je nu nog geen teamleden of maar heel beperkt een team hebt dan doe je dit soort zaken beter zelf.

Stap 3: Ga in gesprek

Geef iedereen die reageert eerlijk de kans om in gesprek met je te gaan. Ikzelf selecteer nooit alleen op basis van wat er op een “CV” staat maar wel op het potentieel van iemand. Dat kan je alleen maar achterhalen uit een gesprek en soms heb je wel meerdere gesprekken nodig om dit naar boven te toveren … Geef het dus een eerlijke kans het is niemand omdat iemand een Master diploma heeft dat het daarvoor ook echt een match is!

Ga vooral tijdens de gesprekken op zoek naar de diamanten want daar zit veel potentieel in maar ook veel loyaliteit. Wees eerlijk met de mensen die je voor je hebt en dan krijg je eerlijkheid terug.

Stap 4: Maak de selectie

Bekijk na de gesprekken vanop een afstandje wie de juiste persoon is op de juiste plek. Soms komen er hele mooie zaken naar voren en als je mensen op de juiste plek zet zullen ze veel beter presteren ook. Ik vind het geluk en het welzijn van teamleden super belangrijk! Zijn je teamleden gelukkig dan merk je dat heel erg snel …

Heb je een besluiten genomen laat ook de mensen die weerhouden zijn weten dat ze weerhouden zijn en geef ook eerlijk aan waarom. Het is toch veel leuker als ze eerlijk te weten komen waarom je voor iemand anders hebt gekozen want dan kunnen ze ermee aan de slag.

Stap 5: Ga van start

Zorg voor een juridisch kader!!! Maak dus een overeenkomst om jezelf maar ook je teamlid te beschermen. Er moet maar eens wat gebeuren en dan …

Tekenen allebei het contract en ga gewoon van start maar geef elkaar wel de tijd om elkaar te leren kennen want daar begint het nu echt allemaal mee … Evalueer pas na 6 maanden of het oke verloopt en oordeel dan want zolang heb je nodig om iemand te leren kennen … Pas na 12 maanden heb je een echte flow gecreëerd en zal alles stukken vlotter gaan.

Nog 1 extra tip: COMMUNICEER duidelijk!

Hou een open communicatie, wees eerlijk en maak hele concrete en duidelijke afspraken want hier loopt het heel vaak super fout! Ik heb er zelf voldoende ervaring mee om te weten hoe belangrijk communicatie is en zeker met een team is dat super belangrijk!!!

Wil je graag leren hoe je je ideale klant kan leren kennen in 5 stappen?

Dan kan je je hier gratis aanmelden voor het webinar “Hoe leer je je klant kennen?”

Je leert 5 praktische stappen om je ideale klant te leren kennen en als bonus krijg je een exclusieve training over marktonderzoek met een handig werkboek.

Wil je graag leren hoe je je ideale klant kan leren kennen in 5 stappen?

Dan kan je je hier gratis aanmelden voor het webinar “Hoe leer je je klant kennen?”

Je leert 5 praktische stappen om je ideale klant te leren kennen en als bonus krijg je een exclusieve training over marktonderzoek met een handig werkboek.