Heb je een website nodig om een online bedrijf te beginnen?

door | mei 27, 2021 | Website | 0 Reacties

Nee, je hebt geen website nodig om een online bedrijf te beginnen maar als je een duurzame basis wil opbouwen voor je bedrijf is een opt-in pagina, bedankpagina en verkoopspagina wel een must. De beste en goedkoopste methode is een eigen website met deze 3 pagina’s daarop.

Je kan uiteraard ook kiezen voor een tool zoals “Leadpages” of “Adpages” die je een eenvoudige opbouw beloven maar zijn op langere termijn niet altijd budgetvriendelijk. Ook is het soms moeilijker om bepaalde integratie en/of koppelingen te doen met online tools.

Van zodra je e-mailadressen wil verzamelen heb je een website nodig om je data te kunnen analyseren en bovendien oogt het net iets professioneler als je alle verkeer laat lopen via je eigen website en niet via een externe partij.

Hoe ziet de ideale basis van een online bedrijf er precies uit?

De ideale basis voor een online bedrijf bestaat uit 5 bouwstenen. Het is en blijft wel belangrijk dat bij jou past maar het is een basis waarmee je kan experimenteren en ervaren wat bij je past. Hieronder neem ik je even mee in deze bouwstenen.

1: Website met blog

De eerste bouwsteen van je online bedrijf is een website. Dit is een belangrijk bouwsteen omdat je hiermee zichtbaar kan zijn via verschillende kanalen. Dit is een onderdeel van je bedrijf waarbij je in principe tot 75% zelf in de hand hebt wat er gebeurt met de content die je erop plaatst.

Maak je een blog dan kan je deze zelf delen op bijvoorbeeld Facebook maar automatisch word je pagina opgenomen in de zoekmachine van bijvoorbeeld Google. Dus in eerste instantie zorg jij voor verkeer maar ook een zoekmachine brengt het verkeer op gang en zeker wanneer jij dat zelf een beetje boost. Daarom is een blog ook wel heel interessant. De inhoud van je blog blijft langer zichtbaar in een zoekmachine dan bijvoorbeeld op Facebook.

2: Sociale media

De tweede bouwsteen van je online bedrijf is sociale media. Het is belangrijk om actief te zijn op sociale media omdat eigenlijk bijna iedereen daar aanwezig is en de kans dat je via sociale media uiteindelijk je doelgroep bereikt is heel groot.

Het is wel belangrijk dat je weet in de grote lijnen wie je potentiële klanten zijn en hoe je ze kan bereiken. De meest eenvoudige methode is marktonderzoek doen maar je kan even goed experimenteren of een betaalde campagne opzetten zodat je sneller tot je doelgroep kan komen.

Sociale media kan je dus eigenlijk heel vlot inzetten om je website zichtbaarheid te geven waarmee je ook meteen je weggever en/of aanbod in the picture zet. Daarnaast is het ook interessant om een fanbase op te bouwen voor je online bedrijf.

3: Gratis Weggever

Voor 3 op de 4 online bedrijven is een gratis weggever belangrijk om te laten zien wat je te bieden hebt. Dit is vooral voor de dienstverlenende sector maar ook wanneer je een webshop hebt met fysieke producten kan het een mogelijkheid zijn om in beeld te komen.

Denk dan aan een gratis staaltje of een grote korting die je geeft op een bepaald aanbod. Wees vooral creatief bij het bedenken van een gratis weggever zodat je opvalt tussen alle anderen.

Een gratis weggever levert vertrouwen op bij potentiële klanten dus zorg ervoor dat wanneer iemand de weggever aanvraagt er meteen een opvolgfunnel aanvast hangt zodat je top of mind blijft bij de potentiële klant.

4: Emailmarketing

Er is niets zo krachtig voor een online bedrijf als een lijst met emailadressen van mensen die zelf aangeven dat ze interesse hebben voor je diensten of producten. Dit is een lijst waarvan je zeker bent dat je potentiële klanten daarin opgenomen zijn.

Dit is zeer waardevol want je kan je marketing steeds meer aanpassen aan de mensen die oprecht interesse tonen en door aangepaste content te sturen via email naar mensen die zich hebben ingeschreven. Hierdoor is de kans veel hoger dat je er effectief verkoop uit zal halen.

5: CRM-systeem

Een CRM-systeem is een structuur die je opzet binnen je online bedrijf waarin je alle (potentiële) klanten in opneemt en zo organiseert dat je kan opvolgen wat deze mensen allemaal doen.

Dit is voor ieder online bedrijf anders maar het is wel belangrijk om een systeem op te zetten zodat je je inkomstenverlies kan beperken en je vlot kan inspelen op potentiële klanten die echt interesse hebben voor wat je te bieden hebt.

Hoe beter je je systeem organiseert, hoe duidelijker je alles maakt voor jezelf maar je vereenvoudigt alles binnen je bedrijf ook meteen. Zo zal je heel snel mensen kunnen terugvinden en tot in details zien wat er precies gebeurt.

Dus zonder website kan je geen online bedrijf starten?

Je kan altijd een online bedrijf starten zonder eigen website maar ik zou het alvast niet aanraden puur omdat je vanaf dag 1 je data moet verzamelen zodat je na enkele maanden kan bijsturen op basis van de cijfers die je ziet.

Wanneer je niet weet wat werkt voor je bedrijf zal het moeilijk worden om een duurzaam bedrijf op te bouwen. Start klein en bouw stapje per stapje op dus een website met 1 à 3 webpagina’s is niet ongewoon en is eigenlijk een hele goede basis om mee te starten.

Je maakt het jezelf niet moeilijk omdat je niet weet hoe je de pagina’s moet vullen en je geeft jezelf de kans om te laten zien wat je te bieden hebt. Dus wees vooral niet bang om gewoon te starten met een hele eenvoudige webpagina waar je dan vervolgens je sociale media en weggever aan ophangt zodat je effectief klanten kan binnenhalen.

Warme groeten

Wat is een funnel en wat is het voordeel hiervan?

Wat is een funnel en wat is het voordeel hiervan?

Een funnel is een “Marketingmodel” die je kan vergelijken met een trechter. In deze trechter komen potentiële klanten in terecht. Deze trechter geeft het verloop weer van het proces waar je klant doorheen gaat vanaf het moment dat een potentiële klant met jou in...